Teknikskydd

Vad är ett teknikskydd kanske många frågar sig, och de blir allt mer populära.. ska jag också köpa sådana så min häst hoppar bättre ?
-
Dessa skydd är inte så bra som man kanske tror, dess effekt kan påverka hästens rygg.
Det finns speciella teknikskydd som av någon anledning påverkar en del hästar att lyfta sina bakben högre i slutet av språnget. På så vis kan man få ett lugnare språng och hästen får tid att lyfta sina bakben över hindret. Förr använde man lite tyngre skydd för att få denna effekt men nu är skydden bara lite högre än vanliga kotskydd och sluter om benet mer.
-
Om hästen reagerar mycket på skydden kan den naturligtvis få träningsvärk om den plötsligt börjar använda sin rygg mer än vanligt. Då måste man vänja den med omdöme!
På en del hästar har dessa skydd ingen, eller väldigt liten, effekt.
-
Hööks har en del sådana teknikskydd och självklart köper okunniga människor dessa skydd till sina hästar utan att veta deras effekt. Man ska vara väldigt förskitig med dessa skydd då de kan göra mer skada än nytta.
Vill man ha sådana skydd, vänj in din häst med dessa innan du använde de hela tiden!
-
De nya Eskadronskydden kan ge hästen en negativ effekt! Om hästen till exempel är väldigt rädd om benen kan den försöka hoppa ännu högre över hindren och känna ett visst obehag och bli rädd istället.
Höga strykkappor och lindor kan också ge samma effekt om man drar dem för hårt på en känslig häst.
Generellt kan man säga att ju hårdare man drar ju mer effekt ger de.
-
Jag själv använder inte dessa skydd, för de första tycker jag de är enormt fula och sedan för att vara heöt säker på att min häst inte tar skada av dessa!
Har ett par högre kotskydd , gillar inte att använda de eftersom de har en viss effekt och sedan får hon skav efter de!
Tänk efter en gång till varför du ska ha dom ? behöver min häst dessa ?

De högst upp är nog utav den snällare varianten!




dessa skydd har jag!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback