sanning &konsikvens

Kollade nyss på programet sanning &konsikvens på kanal 3, eller tv 3 haha!
Men iaf så handlade de om hästförtjälning och hur en viss människa nekar att sålt sjuka och svårt skadade hästar.

Vad tänker man med då ?
Hur kan man leva med de ?


Jag blir sjukt upprörd när jag ser sånt här. Att folk gör saker med medvetade bara för att få in pengar och tänker inte alls på hästens välmående.
Jag skulle aldrig må bra om jag skulle sälja någon häst och veta att den är sjuk/skadad eller har varit de tidigare.
Skulle jag sälja en häst skulle jag vilja den och köparens bästa samt ha gott samvete.


Mår fan dåligt av hur människor kan göra såhär mot sånna underbara varelser!

Ska inte nämna några namn men jag kan säga att jag har vart med om detta, kanske inte lika grovt som på tv:n nu men de är ändå samma sak.

Allt började med att jag köpt en ponny jag ärligt talat inte klarade av just då, de va min första häst och hon var väldigt svår för mig. Ponnys förra ägare, alltså den jag köpte henne av, erbjöd sig att köpa ta tillbaka henne och köpa en annan ponny för de pengar vi köpte hennes ponny för. Och det gick jag med på för jag ville ju komma frammåt i min ridning, tråkigt att lämna bort en sån underbar ponny men man måste vara lite ego.

Så jag åkte och kollade på en annan ponny, som ägaren till min då förra ponny visste va bra och va till salu. Den ponnyn va då 12 år och D-ponny, gick LA dressyr och LB hoppning. Så jag vart jätte intresserad och jag red henne en gång och bestämde mig för att denna ponny vill jag ha och utvecklas med.
Efter ca 1 vecka får jag hem henne och väntar en dag innan jag rider henne så hon skulle få "boa" till sig i lugn och ro. Dagen jag red, var det kanon kul att verkligen kunna komma igång med ridinigen på allvar!

Nästa dag, tänkte jag ta en sväng iskogen och jag minns det så väl. Skulle precis börja trava och hon var tvärhalt!
Verkligen tvärhalt i höger fram. Eftersom vi intevisste vad det var så lät i henne vila några dagar. Vi trodde att det var en stukning som kunde hänt i hagen då hon fått ny kompis.

Så vi lät henne vara i ca 2 veckor innan vi fattade att det var allvarligare än en stukning. Så vi tog dit en veterinär och han kollade snabbt på henne och konstaterade bara efter 5 minuter att det var en gaffelbandskada som kommit.

Så jag blir självklart jätteledsen över detta. Pappa ringer till Agria och då fick han veta att de stod i ponnys register att hon vart behandlad tidigare för denna skada (vilket vi inte fick reda på utav ägaren och ponnys var u.a i besikningen). Så vi ringer och berättar hur de stod till och denna ägare visar hänsyn och kommer bara efter 10 dagar och hämtar hem hennes ponny, såklart ledsen att detta hänt men hur ska jag kunna veta om de va rikitga tårar eller fejk rakt igenom ?!


Vill ba tillägga att under den tiden vi lät ponnyn vara , alltså de 2 veckorna så var hon inte svullen eller vart. Utan markerade när hon travade!




Ända bilderna jag har på ponnyn, och hon finns nu mera inte längre i livet.
Hoppas du sover gott fina tjej <3

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback